Guru yang HEBAT adalah guru yang mampu menjadi INSPIRASI pelajar...Berusaha mendidik hati untuk mendidik pelajar dari HATI yang TULUS...Bukan sekadar mengharap pelajar menjadi pandai semata-mata tetapi mampu memancarkan ilmu untuk KEMENJADIAN pelajar...Maka diri ini bukan sekadar CIKGU tetapi berusaha melunaskan amanah sebagai KHALIFAH sementara masih bernyawa di bumi ALLAH ini...

Pages

Thursday, 18 July 2013

5 S


11 Julai 2013

                Rutinku bermula. 6.30 pagi perhimpunan harian atau lebih dikenali sebagai ‘roll call’ akan bermula. 7.00 pagi kelas bermula. Setengah jam lebih awal dari waktu persekolahan di semenanjung. Badan masih dalam proses membiasakan diri dengan waktu tersebut.
                Seawal 6.15 atau 6.20 pagi saya akan mula turun dari rumah untuk ke sekolah. Menumpang kereta teman serumah. Jarak rumah ke bangunan utama sekolah boleh tahan jauhnya. 10 000 cm. Atau lebih mudah dalam 100 meter sahaja. Biasalah tinggal di kuarters guru. Dalam pagar sekolah itu juga. Beberapa minit sahaja terpacak di pejabat untuk ‘punch card’.
                “Cikgu-cikgu sekolah ini macam ada satu ‘trend’ yang sehati sejiwa. ‘Parking’ kereta mengundur. Jadi kereta dalam kedaan mudah untuk keluar nanti.” Hati berbicara bila teman serumah memarkir kereta bersama beberapa buah kereta lain dengan teknik parking yang sama.  Hari berikutnya ‘trend’ tersebut masih dilihat dengan jelas. Tiada yang memarkir kereta dengan masukkan tayar hadapan dulu seperti kebiasaan. Sekadar hati erbicara sendirian. Nak bertanya, agak kurang penting rasanya.
                “Pengetua sekolah ini sangat sistematik. Dia sangat menekankan system 5S yang diadaptasi dari system yang diperkenalkan di Negara Jepun.” Rakan-rakan guru berkongsi dengan kami guru-guru baru tentang pengetua sekolah. Saya bersama seorang lari rakan yang baru di’posting’kan tekun mendengar kisah setiap batang tubuh di tempatku berkhidmat itu.
                “Dia sangat menekankan 5 S dalam setiap genap tugas dan rutin guru. Dari system fail sehingga cara parking kereta.” Seorang rakan lain menambah.
                “Oh, patutlah.” Akhirnya gelombang perkara yang bermain di fikiran saya sampai kepada rakan tersebut untuk diterangkan. Nampak ‘simple’namun di situ akan tertonjol nilai disiplin yang tinggi dalam kalangan guru. Guru seharusnya lebih berdisiplin dari pelajar. Nice experience!
                Kita sering berteori yang di ‘copy paste’ dari bangsa lain dalam hidup seharian. Benar tiada salah untuk megikutnya selagi mana tidak menyalahi syariat. Tetapi di mana orang Islam yang hebat? Yang boleh mencipta sistem berpandukan Al-Quran dan Al-hadis. Yang boelh diikuti oleh masyarakat umum seantaro dunia. Sebagaimana konsep 5S yang berjaya merentasi dunia.
                Ya, saya suka konsep 5S yang diperkenalkan ini. Mampu mendisiplinkan guru serta mampu memberi imej elok kepada orang luar tentang sesebuah sekolah. Sebagaimana Islam agama yang penuh nilai disiplin dan sistematik. Bermula dari bangun tidur sehingga bangun kembali keesokan harinya. Ada aturan yang sangat cantik disusun Ilahi. Sebagai orang Islam, sepatutnya kita mempunyai nilai disiplin yang tinggi sebagaimana didikan disiplin dalam agama Islam.

No comments:

Post a Comment