Guru yang HEBAT adalah guru yang mampu menjadi INSPIRASI pelajar...Berusaha mendidik hati untuk mendidik pelajar dari HATI yang TULUS...Bukan sekadar mengharap pelajar menjadi pandai semata-mata tetapi mampu memancarkan ilmu untuk KEMENJADIAN pelajar...Maka diri ini bukan sekadar CIKGU tetapi berusaha melunaskan amanah sebagai KHALIFAH sementara masih bernyawa di bumi ALLAH ini...

Pages

Tuesday, 23 July 2013

Biarkan mereka mencipta kreativiti




                Sebelum ini rakan-rakan banyak bercerita tentang kekreatifan pelajar-pelajar SAKURA. Sehinggakan pada sambutan hari guru yang lepas mereka diperuntukkan sejumlah wang (ribuan RM) untuk merancang dan melaksanakan hampir 98% sambutan hari guru. Guru sekadar pemantau bukan pengacau. Guru menyediakan ‘guide line’ kasar yang perlu pelajar ikut agar sambutan hari guru bukan sambutan hari huru hara. Pernah berlaku hari guru jadi hari huru hara (Bukan sekolah inilah. Sekolah ini baru pertama kali menyambut hari guru kot!). Kadang-kadang bukan salah pelajar tetapi kadang-kadang disebabkan sebahagian guru yang terlebih ‘enjoy’ sehingga lupa sekejap mereka masih guru yang diperhatikan setiap tingkah laku oleh pelajar-pelajarnya.

                Berkenaan cerita kawan-kawan, pelajar telah diberi kebebasan untuk mengadakan sambutan hari guru selagi mana mencukupi dengan bajet yang diberi. Hasilnya?! Terserlah kekreatifam mereka! Bermula dari pagi hingga tamat waktu persekolahan yang diteruskan pula dengan agenda makan malam. Walau sekadar dibuat di dewan sekolah, sambutannya cukup hebat. Dengan limpahan lampu neon berwarna kuning, hijau dan merah yang memang tersedia di pentas utama dewan pasti menambahkan lagi aura kemeriahan pada malam tersebut.

                Audien tidak tertumpu pada pentas utama tetapi tertumpu di tengah-tengah dewan. Bahagian tengah dikosongkan dengan meja makan disusun membulat. Persembahan tertumpu di tengah dewan. Tambahan pula bilangan guru hanya mencapai 40 orang sedikit membantu penyusunan sedemikian dengan ruang dewan yang cukup besar. Majlis makan malam menjadi cukup santai. Lagu-lagu untuk guru disampaikan istimewa oleh pelajar dengan persembahan yang cukup kreatif. Keseluruhan dinding dewan dipenuhi bermacam-macam kad dari pelajar. Mungkin setiap orang membuat satu kad! Penuh dewan kot!

                Seperkara lagi pelajar tidak mendedahkan sepenuhnya acara yang bakal berlangsung. Guru memang di‘surprise’kan oleh pelajar. Bantuan ibubapa pelajar juga cukup memberangsangkan. Ada yang sanggup datang ke sekolah semata-mata menghantar pasu bunga untuk menyokong program yang diatur oleh anak mereka. Ada juga yang sanggup datang semata-mata menghantar langsir dan alas meja. Wow! Saya teruja mendengar cerita rakan-rakan. Teringat saya kepada buku The Leader In Me (berpandukan buku best seller Seven Habits karya R.Covey). Dalam buku ini menceritakan penglibatan ibubapa dengan program sekolah mampu memberi kesan positif dan inspirasi kepada pelajar.

                Tadi saya melihat sendiri secebis kekreatifan pelajar SAKURA menyambut kepulangan bonda pengetua dari umrah. Program yang berprotokal tetapi ‘happening’. Majlis bermula dengan perarakan masuk bonda diiringi guru-guru. (Perakan masuk memang ada pada setiap perhimpunan rasmi setiap Isnin. Sangat professional.) Tiba-tiba perarakan terhenti.

                “Bonda, bonda…Kami rindu bonda…” Seorang pelajar lelaki melaungkan dengan gaya manja. Tangan disilangkan ke dada. Lalu laungan itu disambut oleh pelajar lain.
“Bonda, bonda…Kami rindu bonda…” Dewan bergema indah.
“Tepuk…Tepuk…Tepuk rindu. Muah…Muah…Muah…” Sekali lagi suara seorang pelajar lelaki bergema. Irama tepukan semua pelajar bersatu dengan gaya ‘flying kiss’.
“Sekali lagi…” Dewan terus bergema meriah.

“VIP” guru-guru terus bergerak ke tempat duduk yang disediakan pelajar. Majlis dimulakan dengan nyanyian bersemangat lagu Negaraku dan Mekar SAKURA. Suara dan lagu bersatu dalam satu rentak yang sama. Nyanyian yang sangat bertenaga Mekar SAKURA dengan ‘pitching’  yang betul selepas beberapa kali buat kesilapan dalam nyanyian dalam perhimpunan yang lepas. Al-maklumlah lagu baru dicipta. Apapun kredit kepada guru muzik kerana mampu menghasilkan lirik yang baik dan lagu yang sedap didengar. Kemudian majlis diteruskan dengan bacaan doa yang menusuk kalbu. Disusuli pula dengan ‘public speaking’ istimewa buat pengetua. Ucapannya sangat fasih dan bertenaga. Persis seorang pemimpin mat salleh sedang menyampaikan ucapan.

Kemudian program diteruskan dengan tayangan video istimewa yang dibuat oleh pelajar khas buat bonda. Kemudian bonda dijemput ke pentas. Sekali lagi bonda dikejutkan dengan kad gergasi dari setiap kelas. Saya merisik-risik pelajar bilakah mereka membuatnya. Kerana program ini daripelajar bukan guru. Jawapan mereka “petang semalam”. Maksudnya Isnin semalam. Dengan jadual yang agak padat padat mereka masih mampu menyediakan ruang masa menyiapkan kad-kad tersebut. Kad-kad yang sangat kreatif. Ketika kad disampaikan dewan sekali lagi bergema dengan nyanyian lagu Kau Ilhamku. Kemudian bonda menyampaikan ucapan. Berkongsi pengalaman ketika beliau melakukan umrah dalam keadaan berpuasa. Semoga diri ini juga mampu menjejakkan kaki ke sana suatu hari nanti. Amin.

Selepas berakhir majlis, bonda diarak keluar dewan. Sekali lagi, tepuk rindu berpadu. Ada pula yang sempat mencoretkan “I LOVE BONDA” pada buku catatan mereka (Mereka wajib bawa buku catatan dalam setiap perhimpunan. Dan buku catatan mereka akan disemak oleh kaunselor atau PK HEM. Terbaik punya!). Hasil coretan mereka ditayangkan semasa bonda diarak keluar. Majlis yang ‘simple’ namun tersusun dan sistematik. Ada sentuhan professional tetapi santai…I Like!

Usah membunuh kekreatifan pelajar! Guru perlulah memberi peluang kepada pelajar menonjolkan dan mengembangkan bakat yang mereka ada. Tugas guru hanya memantau apa yang mereka buat. Biarkan mereka menyumbang idea dan melaksanakan idea yang mereka cadangkan selagi mana masih ‘patuh syariat’. Mungkin ada yang mengatakan ini satu ‘advantage’ kerana saya berada di ‘SBP’. Namun satu perkara yang kalian perlu tahu, latar belakang pelajar-pelajar saya sebenarnya pelbagai. Majoriti dari pelajar sekolah harian biasa, ada yang dari Bandar, pedalaman, pelbagai bangsa dan agama. Kelebihan mereka hanya kerana keputusan peperiksaan mereka ‘OK’ yang melayakkan mereka masuk ke SBP ini.

Pengalaman saya belajar di sekolah dulu juga banyak membantu diri menjadi kreatif berfikir. Sebagai contoh apa-apa program perasmian idea pelajar banyak digunakan. Hari guru juga hampir kesemua disusun oleh pelajar. Guru melepaskan kami mencari idea dan membuat keputusan. Secara tidak langsung minda pelajar dapat diasah. Mungkin ada pelajar yang agak lembab dalam pelajaran. Namun jangan dinafikan bakat dan kreativiti yang ada juga sebenarnya sebuah kejayaan buat mereka.

Di dalam kelas juga, hidupkan suasana berfikir dalam kalangan pelajar.  Pembelajaran dua hala sangat penting. Hidupkan komunikasi dengan pelajar. Timbulkan persoalan. Rangsang pelajar untuk menjawab. Jangan kedekut pujian andai pelajar dapat menyelesaikan sesuatu soalan yang diberi.

Untuk membina pelajar yang kreatif:
1.       Bina kepercayaan dalam diri pelajar untuk memberi idea.
2.       Bina keyakinan dalam diri pelajar mengutarakan idea yang bermain diminda.
3.       Bina sikap keterbukaan dalam diri pelajar agar mampu menerima sebarang kritikan.
4.       Bina kepercayaan dalam diri pelajar mereka mampu melaksanakan apa yang dirancang

Insya Allah  individu yang kreatif mampu dilahirkan. Ingat, setiap orang ada minda kiri dan kanan.  Maka maksimumkan penggunaan minda kiri dan minda kanan untuk mencipta kekreatifan. Percayalah, setiap pelajar pasti ada bakat yang terpendam. Setiap pelajar mampu mengeluarkan idea mereka andai ada dorongan yang kuat. Maka siapa pendorongnya? Salah satunya adalah Guru! 

No comments:

Post a Comment