11 Julai 2013
Isaac.
Namanya terpampang jelas pada tag kain yang ditampal elok pada persalinan baju
unifom putih sekolah. Seorang pelajar Kristian. Berbadan agak gempal. Rendah
sahaja budaknya.
“Ok
class, now you can start your discussion. Make sure that all group members are
involved in the discussion. Share your ideas with others.” Saya sekadar mundar
mandir memantau. Masing-masing seronok mencipta ‘cheers’ berdasarkan unsur-unsur
yang ada di bumi yang diwakili kumpulan masing-masing. Kadangkala dibiarkan
pelajar berseronok dalam pembelajaran Sains agar pengajaran dan pembelajaran
tidak membosankan. Berseronok tetapi terkawal. Berseronok tetapi tidak lari
dari silibus.
Kelihatan
si budak gempal Isaac membuat kerjanya sendiri. Melakar sesuatu tanpa
menghiraukan orang lain. Saya hanya
memandang. Terus mengatur langkah ke hadapan. “Please give your cooperation in
your group. Give your ideas and not only depending on your friends’ ideas.”
Peringatan lebih menyeluruh walaupun hakikatnya ingin ditujukan kepada kumpulan
di belakang sekali. Kumpulan Isaac.
Sekali
lagi kaki diatur ke belakang. “Miss, susahlah orang tak nak bagi cooperation.”
Seorang ahli kumpulan satu kumpulan dengan Isaac mengadu.
“Buat
apa bagi cooperation pada orang yang busuk hati.” Saya agak tersentap dengan
kata-katanya. Matanya masih fokus pada lakaran yang saya juga tidak
memahaminya. Yang lain meneruskan perbincangan. Harap mereka tidak
mendengarnya. Apatah lagi Isaac ‘isolated’ dari kumpulan tersebut. Dijarakkan
kedudukannya.
“Isaac,
what is your problem?” Saya bertanya. Sengaja diperlahankan suara.
“Miss,
can I change to the other group. No, you can’t.” Saya terpaksa bertegas. Cuba
berlaku adil.
“Isaac,
do you have any problem with them?” Saya cuba berlembut. Tiada respon. Saya
membiarkan dia sendirian. Fokus saya perlu diberikan kepada pelajar-pelajar
lain juga. Bukan Isaac seorang.
“Isaac,
wait.” Masa mengajar tamat. Dia berjalan agak lemah. Masih dengan langkah
longlai sedangkan rakan-rakannya mempercepatkan langkah untuk ke kelas
seterusnya.
“Isaac,
what’s wrong with you? Can you tell me.” Sekarang baru saya member fokus
kepadanya.
“Miss,
they are racists.”
“Miss,
they always call me bla…bla…bla…” saya agak blur. English dia boleh tahanlah.
“Apa
mereka cakap tentang kamu?” Berbahasa kebangsaanlah. Lagipun pembelajaran telah
tamat. Nanti tak sampai maksud. Sudahlah masa terlalu suntuk.
“Dia
cakap tentang keadaan fizikal saya.”
“Sebab
kamu agak gempal?” Saya sekadar meneka. Dia mengangguk.
“Isaac,
kamu bukannya gemuk sangat pun saya tengok. Ok je. Yang penting kamu sentiasa
sihat. Abaikan mereka. Saya tak nak kamu macam ini lagi dalam kelas. Walau
apapun keadaan kamu kamu kena bersyukur. Just ignore whatever they call you. I
want you do the best in academic. Buktikan.”
“I
will try. Thank you Miss. Thanks for your trust. See you Miss.”
“Ok,
see you.” Saya melambainya dengan senyuman. Senyuman terukir pada bibirnya.
Diharap ada perubahan.
Keesokannya.
Nampaknya dia semakin selesa. Walaupun baru semalam saya mula mengajarnya, dia
tidak segan soalan demi soalan sepanjang sesi pengajaran.
“Are
you ok today, Isaac?”
“Yes, I am.” Isaac
terus keluar mengambil beg. Lalu masuk kembali. “Miss, you want me to switch
off the fans?”
“Oh, sure.
Thanks Isaac.”
“See you miss.”
Positive respond!
Bila
bertanya kepada rakan lain tentang Isaac, mereka memberitahu Isaac bermasalah.
Saya masih tidak pasti samada Isaac atau rakan-rakannya bermasalah. Saya akan
berusaha mendekati Isaac dan cuba memahami masalahnya.
Itulah
antara tugas guru. Memahami hati-hati manusia. Bukan seorang dan bukan dua atau
tiga orang. Tetapi berpuluh-puluh dan beratus-ratus. Banyak hati perlu dijaga saat
berbicara. Walaupun di hadapan guru mereka mungkin masih kanak-kanak ‘ribena’,
perasaan mereka perlu dijaga. Kadangkala mereka lebih sensitif. Apatah lagi
saat mereka sedang membesar mengenal dunia.
Selepas
memahami hati-hati mereka proses mendidik hati diteruskan. Andai ada hati yang
sudah terluka, perlu dirawat segera sebelum bertambah parah. Berhati-hati
dengan hati. Hati bukan sekadar segumpal daging tetapi ia mewakili jasad
keseluruhannya. Benar, terlalu sukar mendidik hati. Apatah hati kanak-kanak
‘ribena’. Sukar!
Apapun,
sebagai guru jangan berhenti mendoakan pelajar-pelajar. “Ya Allah, engkau
berikanlah hidayah kepada pelajar-pelajarku yang masih belum Islam. Ya Allah
berikanlah kefahaman yang jelas kepada pelajar-pelajarku. Aku hanya mengajar
tetapi engkau yang memahamkan mereka. Amin.”
Teruskan
membina hubungan yang baik dari hari pertama bertugas. Buatkan mereka merasa
selesa dengan kita. Tiada masalah ingin bergurau senda tetapi dalam kedaan
terkawal. Senyum, tanya khabar dan salam. Ini antara tida eleman penguat ikatan
antara guru dan pelajar. Semoga Allah mmeberi hidayah kepada Isaac.
No comments:
Post a Comment