Guru yang HEBAT adalah guru yang mampu menjadi INSPIRASI pelajar...Berusaha mendidik hati untuk mendidik pelajar dari HATI yang TULUS...Bukan sekadar mengharap pelajar menjadi pandai semata-mata tetapi mampu memancarkan ilmu untuk KEMENJADIAN pelajar...Maka diri ini bukan sekadar CIKGU tetapi berusaha melunaskan amanah sebagai KHALIFAH sementara masih bernyawa di bumi ALLAH ini...

Pages

Thursday, 18 July 2013

Isaac


11 Julai 2013

                Isaac. Namanya terpampang jelas pada tag kain yang ditampal elok pada persalinan baju unifom putih sekolah. Seorang pelajar Kristian. Berbadan agak gempal. Rendah sahaja budaknya.
                “Ok class, now you can start your discussion. Make sure that all group members are involved in the discussion. Share your ideas with others.” Saya sekadar mundar mandir memantau. Masing-masing seronok mencipta ‘cheers’ berdasarkan unsur-unsur yang ada di bumi yang diwakili kumpulan masing-masing. Kadangkala dibiarkan pelajar berseronok dalam pembelajaran Sains agar pengajaran dan pembelajaran tidak membosankan. Berseronok tetapi terkawal. Berseronok tetapi tidak lari dari silibus.
                Kelihatan si budak gempal Isaac membuat kerjanya sendiri. Melakar sesuatu tanpa menghiraukan orang lain.  Saya hanya memandang. Terus mengatur langkah ke hadapan. “Please give your cooperation in your group. Give your ideas and not only depending on your friends’ ideas.” Peringatan lebih menyeluruh walaupun hakikatnya ingin ditujukan kepada kumpulan di belakang sekali. Kumpulan Isaac.
                Sekali lagi kaki diatur ke belakang. “Miss, susahlah orang tak nak bagi cooperation.” Seorang ahli kumpulan satu kumpulan dengan Isaac mengadu.
                “Buat apa bagi cooperation pada orang yang busuk hati.” Saya agak tersentap dengan kata-katanya. Matanya masih fokus pada lakaran yang saya juga tidak memahaminya. Yang lain meneruskan perbincangan. Harap mereka tidak mendengarnya. Apatah lagi Isaac ‘isolated’ dari kumpulan tersebut. Dijarakkan kedudukannya.
                “Isaac, what is your problem?” Saya bertanya. Sengaja diperlahankan suara.
                “Miss, can I change to the other group. No, you can’t.” Saya terpaksa bertegas. Cuba berlaku adil.
                “Isaac, do you have any problem with them?” Saya cuba berlembut. Tiada respon. Saya membiarkan dia sendirian. Fokus saya perlu diberikan kepada pelajar-pelajar lain juga. Bukan Isaac seorang.
                “Isaac, wait.” Masa mengajar tamat. Dia berjalan agak lemah. Masih dengan langkah longlai sedangkan rakan-rakannya mempercepatkan langkah untuk ke kelas seterusnya.
                “Isaac, what’s wrong with you? Can you tell me.” Sekarang baru saya member fokus kepadanya.
                “Miss, they are racists.”
                “Miss, they always call me bla…bla…bla…” saya agak blur. English dia boleh tahanlah.
                “Apa mereka cakap tentang kamu?” Berbahasa kebangsaanlah. Lagipun pembelajaran telah tamat. Nanti tak sampai maksud. Sudahlah masa terlalu suntuk.
                “Dia cakap tentang keadaan fizikal saya.”
                “Sebab kamu agak gempal?” Saya sekadar meneka. Dia mengangguk.
                “Isaac, kamu bukannya gemuk sangat pun saya tengok. Ok je. Yang penting kamu sentiasa sihat. Abaikan mereka. Saya tak nak kamu macam ini lagi dalam kelas. Walau apapun keadaan kamu kamu kena bersyukur. Just ignore whatever they call you. I want you do the best in academic. Buktikan.”
                “I will try. Thank you Miss. Thanks for your trust. See you Miss.”
                “Ok, see you.” Saya melambainya dengan senyuman. Senyuman terukir pada bibirnya. Diharap ada perubahan.
                Keesokannya. Nampaknya dia semakin selesa. Walaupun baru semalam saya mula mengajarnya, dia tidak segan soalan demi soalan sepanjang sesi pengajaran.
                “Are you ok today, Isaac?”
“Yes, I am.” Isaac terus keluar mengambil beg. Lalu masuk kembali. “Miss, you want me to switch off the fans?”
“Oh, sure. Thanks Isaac.”
“See you miss.” Positive respond!
                Bila bertanya kepada rakan lain tentang Isaac, mereka memberitahu Isaac bermasalah. Saya masih tidak pasti samada Isaac atau rakan-rakannya bermasalah. Saya akan berusaha mendekati Isaac dan cuba memahami masalahnya.
                Itulah antara tugas guru. Memahami hati-hati manusia. Bukan seorang dan bukan dua atau tiga orang. Tetapi berpuluh-puluh dan beratus-ratus. Banyak hati perlu dijaga saat berbicara. Walaupun di hadapan guru mereka mungkin masih kanak-kanak ‘ribena’, perasaan mereka perlu dijaga. Kadangkala mereka lebih sensitif. Apatah lagi saat mereka sedang membesar mengenal dunia.
                Selepas memahami hati-hati mereka proses mendidik hati diteruskan. Andai ada hati yang sudah terluka, perlu dirawat segera sebelum bertambah parah. Berhati-hati dengan hati. Hati bukan sekadar segumpal daging tetapi ia mewakili jasad keseluruhannya. Benar, terlalu sukar mendidik hati. Apatah hati kanak-kanak ‘ribena’. Sukar!
                Apapun, sebagai guru jangan berhenti mendoakan pelajar-pelajar. “Ya Allah, engkau berikanlah hidayah kepada pelajar-pelajarku yang masih belum Islam. Ya Allah berikanlah kefahaman yang jelas kepada pelajar-pelajarku. Aku hanya mengajar tetapi engkau yang memahamkan mereka. Amin.”
                Teruskan membina hubungan yang baik dari hari pertama bertugas. Buatkan mereka merasa selesa dengan kita. Tiada masalah ingin bergurau senda tetapi dalam kedaan terkawal. Senyum, tanya khabar dan salam. Ini antara tida eleman penguat ikatan antara guru dan pelajar. Semoga Allah mmeberi hidayah kepada Isaac.

No comments:

Post a Comment